Gdańsk, plastyczność mózgu i kropki… cz.I- wstęp

morzeMorza szum, ptaków śpiew… Gdańsk  i szkolenie z metody Feuersteina – Instrumental Enrichment- usprawnianie procesów poznawczych.

Tak, jestem w Gdańsku na szkoleniu organizowanym przez Pracownię Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.

Po dwóch dniach szkolenia mogę powiedzieć jedno- JESTEM TĄ METODĄ ZACHWYCONA. Mój zachwyt wynika z kilku powodów. Po pierwsze filozofia tej metody jest mi bardzo bliska, bo jest spójna z filozofią Marii Montessori.

Po drugie to metoda, w  której terapeuta, nauczyciel nie wyręcza dziecka, a tak prowadzi rozmowę, nazywaną przez twórcę metody mediacją, by dziecko samo dochodziło do pewnych wniosków,  budowało swoją tożsamość, usprawniało procesy poznawcze. To metoda, która zakłada, że najistotniejsze jest wypracowanie przez dziecko motywacji wewnętrznej do działania. Wreszcie, jest to metoda oparta na prostych, ale genialnych narzędziach, które są świetnym bodźcem do podjęcia rozmowy z dzieckiem.

Autorem tej metody jest Reuven Feuerstein izraelski psycholog, który wiele lat temu, w nowopowstającym państwie Izrael otrzymał zadanie opracowania metody pracy z dziećmi z powojenną traumą, pfeuersteinrzybywających do Izraela z różnych stron świata, mówiących różnymi językami i mającymi różne doświadczenia. Pracując nad metodą autor założył przede wszystkim, że mózg jest plastyczny, a to oznacza, że można rozwijać. Stworzona przez Feuersteina metoda okazała się niezwykle pomocna także dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Feuerstein uznał, że podstawą jego metody będzie to, że nauczy innych jak się uczyć.

Program Feuersteina zakłada „metapoznanie”, czyli skłania uczniów do myślenia o własnym myśleniu. Program nie uczy konkretnych umiejętności, ale umiejętności myślenia niezbędnej do zebrania informacji, a następnie właściwego użycia ich do zrobienia czegoś pożytecznego.

Ciąg dalszy nastąpi… o kropkach jeszcze będzie 🙂

Dodaj komentarz